L'AGÈNCIA MUNICIPAL TRIBUTÀRIA DE L'AJUNTAMENT DE MÚRCIA JA HA COMENÇAT A LIQUIDAR PLUSVÀLUES DESPRÉS DE L'ENTRADA EN VIGOR DEL NOU REIAL DECRET-LLEI APROVAT PEL GOVERN.
El Tribunal Constitucional, en la recent Sentència 182/2021, de data 26 d'octubre de 2021, ha declarat la inconstitucionalitat i nul·litat dels articles 107.1 paràgraf segon, 107.2 a) i 107.4 del Text Refós de la Llei de les Hisendes Locals, on es regulen elements essencials del tipus, com la base imposable; o el mètode de càlcul del valor del terreny, per considerar que l'actual sistema objectiu i obligatori de determinació de la base imposable de l'impost contravé injustificadament el principi de capacitat econòmica com a criteri de la imposició (art. 31.1 CE), ja que determina que sempre hagi existit augment en el valor dels terrenys durant el període de la imposició, amb independència que hagi existit aquest increment i de la quantia real del mateix.
En cuanto a el seu abast, estableix que "La declaració d'inconstitucionalitat i nul·litat dels arts. 107.1 paràgraf segon, 107.2 a) i 107.4 TRLHL suposa la seva expulsió de l'ordenament jurídic, deixant un “buit normatiu sobre la determinació de la base imposable que impedeix la liquidació, comprovació, recaptació i revisió d'aquest tribut local i, per tant, el seu exigibilidad.”
A la vista de la Sentència i fins i tot amb anterioritat a la publicació de la mateixa en el BOE, l'AMT de l'Ajuntament de Múrcia, va suspendre immediatament l'emissió de liquidacions que es trobaven en fase d'aprovació i va paralitzar els processos de notificació de totes aquelles liquidacions ja emeses que es trobaven en fase de repartiment. Amb això s'ha evitat que milers de contribuents afectats haguessin de reclamar davant l'ajuntament l'anul·lació o la devolució de la seva liquidació.
Així mateix, l'Agència ha engegat un dispositiu per resoldre “d'ofici” les noves situacions jurídiques plantejades a partir de la data en què es va dictar la referida sentència, a fi d'evitar que els ciutadans hagin de presentar nombroses reclamacions sol·licitant l'aplicació de la mateixa.
En aquest sentit, cal destacar que la sentència limita els seus efectes de la següent manera:
“No poden considerar-se situacions susceptibles de ser revisades amb fonament en la present sentencia aquelles obligacions tributàries reportades per aquest impost que, a la data de dictar-se la mateixa, hagin estat decidides definitivament mitjançant sentència amb força de cosa jutjada o mitjançant resolució administrativa ferma. A aquests exclusius efectes, tindran també la consideració de situacions consolidades (i) les liquidacions provisionals o definitives que no hagin estat impugnades a la data de dictar-se aquesta sentència i (ii) les autoliquidacions la rectificació de les quals no hagi estat sol·licitada ex art. 120.3 LGT a aquesta data.”
L'Ajuntament de Múrcia (AMT, CEAM, Adreça dels Serveis Jurídics) està revisant tots els recursos de reposició, reclamacions econòmic-administratives i recursos contenciós- administratius presentats amb anterioritat a la sentència, a fi d'aplicar aquesta doctrina a totes les liquidacions impugnades i no resolts de forma definitiva.
La informació de reclamacions pendents en l'Agència Municipal Tributària a data actual és la següent:
a. Recursos presentats abans de la STC: 408, dels quals:
- 336 al·leguen no increment de valor.
- 72 al·leguen altres causes.
En imports, l'estimació entre tots dos suposats:
- Importe objecte de devolució: 1.859.022,45€
- Importe objecte d'anul·lació: 460.842,01€
b. Recursos presentados en el periodo 26.10.2021 a 01.12.2021: 571.
También es troben afectades i podrien ser objecte d'anul·lació en virtut d'aquesta sentència les liquidacions practicades per declaració o com a conseqüència de la resolució de recursos i inspecció per import d'1.758.333,71 €.
a) Liquidacions aprovades després de la sentència (27/10/2021): 534.338,97€.
b) Liquidacions aprovades abans de STC i sense resultat de notificació: 894.856,45€, de les quals:
- 122.670,12€ es van paralitzar i no s'ha arribat a rebre cap resultat de notificació a dia d'avui.
- 722.186,33€ amb procés notificació no iniciat a data 26/10 per trobar-se carta de pagament en Notaria i posteriorment després de la STC es va acordar la seva paralització. A més, d'aquests, 275.850,84€ corresponen a deutors en situació de concurs.
c) Liquidacions aprovades abans de STC i la notificació de les quals no es va poder paralitzar (tant Correus com a butlletí) pel que ha entrat resultat de notificació posterior a 26/10: 329.138,29€
Després de la Sentència del Constitucional, fins i tot abans de publicar-se la mateixa, el Govern d'Espanya ha aprovat un Reial decret-Llei modificant el Text Refós de la Llei d'Hisendes Locals, modificant els supòsits de subjecció, el càlcul de la base imposable i el sistema de càlcul de l'impost, a fi de reparar el buit normatiu que impedia la liquidació, comprovació, recaptació i revisió dels fets imposables.
Aquest RD-Llei (RD-Llei 26/2021) que va entrar en vigor l'endemà de la seva publicació, el 10 de novembre de 2021, estableix uns nous coeficients a aplicar sobre el valor cadastral del terreny a la data de meritació, que globalment van a ser avantatjoses econòmicament per al contribuent. A més d'això, es permet declarar com a base imposable de l'impost l'import de l'increment de valor que resulti del preu de compra i de venda reflectit en escriptures.
L'Agència ja ha començat a liquidar aquesta setmana aplicant aquests coeficients a totes les transmissions declarades corresponents a meritacions a partir de la data d'entrada en vigor 10.11.2021.
Referent a això cal destacar que l'ajuntament té subscrit amb el Col·legi de Notaris de Múrcia un conveni que permet als contribuents realitzar totes les gestions des de la notaria sense necessitat d'acudir a les oficines tributàries, ni realitzar declaració ni tràmit tributari algun. La col·laboració entre el Col·legi de Notaris i l'Agència Municipal Tributària està permetent que els contribuents no s'estan veient afectats per aquest canvi normatiu pel que, malgrat l'important volum de transaccions que se segueix realitzant, la gestió tributària de l'ajuntament s'està realitzant amb absoluta normalitat.
La AMT ja ha rebut 981 escriptures remeses a través del Conveni ANCERT amb el Col·legi de Notaris. A més, ja s'han registrat 72 declaracions d'IIVTNU presentades pels propis obligats tributaris que poden veure's beneficiats pel nou mètode de càlcul pel guany real de la transmissió previst en el Reial decret. Per a això, han acompanyat la declaració de l'IIVTNU dels títols que acrediten l'adquisició i la transmissió de l'immoble afectat i que acrediten que els resulta més beneficiós l'aplicació del nou mètode de càlcul.
Per tant, en els propers dies ja es començaran a rebre les liquidacions tant en les Notaries adherides al Conveni com les derivades de les pròpies declaracions dels interessats.
LA FEMP RECLAMA COMPENSACIONS ECONÒMIQUES PER Als AJUNTAMENTS
La FEMP va acordar el 22 de novembre de 2021 sol·licitar una convocatòria urgent de la Comissió Nacional d'Administració Local, CNAL, per portar davant Hisenda la demanda d'un fons que compensi la pèrdua recaptatòria soferta pels Governs Locals després de la recent Sentència del Tribunal Constitucional en relació amb l'Impost sobre l'Increment del Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana, IIVTNU, i el nou sistema de càlcul que el Reial decret-llei emès per l'Executiu preveu per a aquest Tribut.
L'acord, adoptat per la Federació en una reunió extraordinària de la seva Junta de Govern, planteja que aquest fons es calculi en “passat, present i futur”, i inclogui tant la minoració de la recaptació de molts Ajuntaments que, ja abans de la Sentència de l'Alt Tribunal del passat octubre no realitzaven cobraments d'aquest impost; com la quantitat no rebuda entre l'emissió de la Sentència i l'entrada en vigor del Reial decret-llei; i la xifra que deixaran de recaptar en el futur amb l'aplicació de la nova norma. Els càlculs d'aquestes quantitats es realitzaran amb la utilització d'una metodologia comuna per a tots els Governs Locals que s'elaborarà i plantejarà des de la FEMP.
Així mateix, la Federació també preveu portar al Senat una esmena perquè els Pressupostos Generals de l'Estat per 2022 contemplin un fons actiu per compensar la minoració d'ingressos.