Imagem
AMT logo

L'AGÈNCIA MUNICIPAL TRIBUTÀRIA DE L'AJUNTAMENT DE MÚRCIA JA HA COMENÇAT A LIQUIDAR PLUSVÀLUES DESPRÉS DE L'ENTRADA EN VIGOR DEL NOU REIAL DECRET-LLEI APROVAT PEL GOVERN.

El Tribunal Constitucional, en la recent Sentència 182/2021, de data 26 d'octubre de 2021, ha declarat la inconstitucionalitat i nul·litat dels articles 107.1 paràgraf segon, 107.2 a) i 107.4 del Text Refós de la Llei de les Hisendes Locals, on es regulen elements essencials del tipus, com la base imposable; o el mètode de càlcul del valor del terreny, per considerar que l'actual sistema objectiu i obligatori de determinació de la base imposable de l'impost contravé injustificadament el principi de capacitat econòmica com a criteri de la imposició (art. 31.1 CE), ja que determina que sempre haja existit augment en el valor dels terrenys durant el període de la imposició, amb independència que haja existit eixe increment i de la quantia real del mateix.

En cuanto a el seu abast, establix que "La declaració d'inconstitucionalitat i nul·litat dels arts. 107.1 paràgraf segon, 107.2 a) i 107.4 TRLHL suposa la seua expulsió de l'ordenament jurídic, deixant un “buit normatiu sobre la determinació de la base imposable que impedix la liquidació, comprovació, recaptació i revisió d'este tribut local i, per tant, el seu exigibilidad.”

A la vista de la Sentència i fins i tot amb anterioritat a la publicació de la mateixa en el BOE, l'AMT de l'Ajuntament de Múrcia, va suspendre immediatament l'emissió de liquidacions que es trobaven en fase d'aprovació i va paralitzar els processos de notificació de totes aquelles liquidacions ja emeses que es trobaven en fase de repartiment. Amb açò s'ha evitat que milers de contribuents afectats hagueren de reclamar davant l'ajuntament l'anul·lació o la devolució de la seua liquidació.

Així mateix, l'Agència ha posat en marxa un dispositiu per a resoldre “d'ofici” les noves situacions jurídiques plantejades a partir de la data en què es va dictar la referida sentència, a fi d'evitar que els ciutadans hagen de presentar nombroses reclamacions sol·licitant l'aplicació de la mateixa.

En este sentit, cal destacar que la sentència limita els seus efectes de la següent manera:

“No poden considerar-se situacions susceptibles de ser revisades amb fonament en la present sentencia aquelles obligacions tributàries reportades per este impost que, a la data de dictar-se la mateixa, hagen sigut decidides definitivament mitjançant sentència amb força de cosa jutjada o mitjançant resolució administrativa ferma. A estos exclusius efectes, tindran també la consideració de situacions consolidades (i) les liquidacions provisionals o definitives que no hagen sigut impugnades a la data de dictar-se esta sentència i (ii) les autoliquidacions la rectificació de les quals no haja sigut sol·licitada ex art. 120.3 LGT a aquesta data.”

L'Ajuntament de Múrcia (AMT, CEAM, Direcció dels Servicis Jurídics) està revisant tots els recursos de reposició, reclamacions econòmic-administratives i recursos contenciós- administratius presentats amb anterioritat a la sentència, a fi d'aplicar esta doctrina a totes les liquidacions impugnades i no resolts de forma definitiva.

La informació de reclamacions pendents en l'Agència Municipal Tributària a data actual és la següent:

a.    Recursos presentats abans de la STC: 408, dels quals:

  • 336 al·leguen no increment de valor.
  • 72 al·leguen altres causes.

En imports, l'estimació entre tots dos suposats:

  • Importe objecte de devolució: 1.859.022,45€
  • Importe objecte d'anul·lació: 460.842,01€ 

b.    Recursos presentados en el periodo 26.10.2021 a 01.12.2021: 571.

También es troben afectades i podrien ser objecte d'anul·lació en virtut d'esta sentència les liquidacions practicades per declaració o com a conseqüència de la resolució de recursos i inspecció per import d'1.758.333,71 €.

a)    Liquidacions aprovades després de la sentència (27/10/2021): 534.338,97€.

b)    Liquidacions aprovades abans de STC i sense resultat de notificació: 894.856,45€, de les quals: 

  • 122.670,12€ es van paralitzar i no s'ha arribat a rebre cap resultat de notificació a dia d'hui.
  • 722.186,33€ amb procés notificació no iniciat a data 26/10 per trobar-se carta de pagament en Notaria i posteriorment després de la STC es va acordar la seua paralització. A més, d'estos, 275.850,84€ corresponen a deutors en situació de concurs.

c) Liquidacions aprovades abans de STC i la notificació de les quals no es va poder paralitzar (tant Correus com a butlletí) pel que ha entrat resultat de notificació posterior a 26/10: 329.138,29€

 

Després de la Sentència del Constitucional, fins i tot abans de publicar-se la mateixa, el Govern d'Espanya ha aprovat un Reial decret-Llei modificant el Text Refós de la Llei d'Hisendes Locals, modificant els supòsits de subjecció, el càlcul de la base imposable i el sistema de càlcul de l'impost, a fi de reparar el buit normatiu que impedia la liquidació, comprovació, recaptació i revisió dels fets imposables.

Este RD-Llei (RD-Llei 26/2021) que va entrar en vigor l'endemà de la seua publicació, el 10 de novembre de 2021, establix uns nous coeficients a aplicar sobre el valor cadastral del terreny a la data de meritació, que globalment van a ser avantatjoses econòmicament per al contribuent. A més d'açò, es permet declarar com a base imposable de l'impost l'import de l'increment de valor que resulte del preu de compra i de venda reflectit en escriptures.

L'Agència ja ha començat a liquidar esta setmana aplicant estos coeficients a totes les transmissions declarades corresponents a meritacions a partir de la data d'entrada en vigor 10.11.2021.

Referent a açò cal destacar que l'ajuntament té subscrit amb el Col·legi de Notaris de Múrcia un conveni que permet als contribuents realitzar totes les gestions des de la notaria sense necessitat d'acudir a les oficines tributàries, ni realitzar declaració ni tràmit tributari algun. La col·laboració entre el Col·legi de Notaris i l'Agència Municipal Tributària està permetent que els contribuents no s'estan veient afectats per este canvi normatiu pel que, a pesar de l'important volum de transaccions que se seguix realitzant, la gestió tributària de l'ajuntament s'està realitzant amb absoluta normalitat.

La AMT ja ha rebut 981 escriptures remeses a través del Conveni ANCERT amb el Col·legi de Notaris. A més, ja s'han registrat 72 declaracions d'IIVTNU presentades pels propis obligats tributaris que poden veure's beneficiats pel nou mètode de càlcul pel guany real de la transmissió previst en el Reial decret. Per a açò, han acompanyat la declaració de l'IIVTNU dels títols que acrediten l'adquisició i la transmissió de l'immoble afectat i que acrediten que els resulta més beneficiós l'aplicació del nou mètode de càlcul.

Per tant, en els pròxims dies ja es començaran a rebre les liquidacions tant en les Notaries adherides al Conveni com les derivades de les pròpies declaracions dels interessats.

 

LA FEMP RECLAMA COMPENSACIONS ECONÒMIQUES PER Als AJUNTAMENTS

La FEMP va acordar el 22 de novembre de 2021 sol·licitar una convocatòria urgent de la Comissió Nacional d'Administració Local, CNAL, per a portar davant Hisenda la demanda d'un fons que compense la pèrdua recaptatòria patida pels Governs Locals després de la recent Sentència del Tribunal Constitucional en relació amb l'Impost sobre l'Increment del Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana, IIVTNU, i el nou sistema de càlcul que el Reial decret-llei emès per l'Executiu preveu per a este Tribut.

L'acord, adoptat per la Federació en una reunió extraordinària de la seua Junta de Govern, planteja que eixe fons es calcule en “passat, present i futur”, i incloga tant la minoració de la recaptació de molts Ajuntaments que, ja abans de la Sentència de l'Alt Tribunal del passat octubre no realitzaven cobraments d'este impost; com la quantitat no rebuda entre l'emissió de la Sentència i l'entrada en vigor del Reial decret-llei; i la xifra que deixaran de recaptar en el futur amb l'aplicació de la nova norma. Els càlculs d'eixes quantitats es realitzaran amb la utilització d'una metodologia comuna per a tots els Governs Locals que s'elaborarà i plantejarà des de la FEMP.

Així mateix, la Federació també preveu portar al Senat una esmena perquè els Pressupostos Generals de l'Estat per a 2022 contemplen un fons actiu per a compensar la minoració d'ingressos.